„Inwentaryzacja malarstwa ściennego średniowiecznego i nowożytnego na Mazowszu”

Jakub Lewicki, Wystrój nowożytnych kościołów drewnianych na Mazowszu. Problematyka inwentaryzatorska i badawcza [w:] Drewno w architekturze, Materiały z międzynarodowej sesji naukowej, Kraków 18-19 XI 2016, red. Jan Kurek, t.1, ISBN 978-83-7242-907-0, Kraków 2016, s. 265-28. Zał. 3.1.1.

Jakub Lewicki, Katalog zabytków na Mazowszu – dotychczasowe działania, metody i potrzeby [w:] Inwentaryzacja i katalog zabytków jako podstawa ochrony i polityki konserwatorskiej. Metody, osiągnięcia, zamierzenia, red. Jakub Lewicki, Warszawa 2020, ISBN 978-83-65533-98-2, s. 9-42. Zał. 3.1.2.

Jakub Lewicki, Katalog zabytków na Mazowszu – dotychczasowe działania, metody i potrzeby [w:] Inwentaryzacja zabytków w Polsce – dzieje, metody, osiągnięcia, red. Michał Woźniak, Toruń 2021, ISBN: 978-83-65127-82-2, s. 65-84. Zał. 3.1.3.

Jakub Lewicki, Konserwacja zabytków na Mazowszu wobec nowych wyzwań i zmian teorii konserwatorskiej [w:] Dziedzictwo architektoniczne, „Architectus”, ISSN 1429-7507, e-ISSN 2084-5227, 2020, nr 1 (61), s. 99-114. Zał. 3.1.4.

Michał Wardzyński, Wstęp, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 13-21. Zał. 3.2.1.

Michał Wardzyński, Biblia pauperum – cykl romańskich fresków w kościele w Czerwińsku nad Wisłą, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 28-31. Zał. 3.2.2.

Michał Wardzyński, Boguszyce – gotycko-renesansowe ołtarze Jana Jantasa, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 82-85. Zał. 3.2.3.

Michał Wardzyński, Nadwiślański Czerwińsk – ukryty skarb renesansu pędzlem malowany, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 88-91. Zał. 3.2.4.

Michał Wardzyński, Potęga iluzji – renesansowe polichromie w Pułtusku, Broku i Brochowie, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 92-95. Zał. 3.2.5.

Michał Wardzyński, Drewniany Wawel nad Rawką, czyli o renesansowej polichromii kościoła w Boguszycach, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 96-99. Zał. 3.2.6.

Michał Wardzyński, Triumf berninizmu – wystrój kaplicy poseminaryjnej w Łowiczu, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 166-171. Zał. 3.2.7.

Michał Wardzyński, Gabinet magnata-filozofa – freski Sali Horacego w willi w Otwocku Wielkim, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 172-175. Zał. 3.2.8.

Michał Wardzyński, Z Moraw na Mazowsze – freski Sebastiana Ecksteina w Węgrowie i Krasnem, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. M. Wardzyński, Warszawa 2018, ISBN 978-83-63427-91-7, s. 204-207. Zał. 3.2.9.

Michał Wardzyński, Wprowadzenie, [w:] Miejsce, które ratuje. Prostota franciszkańska i rokokowa ekspresja w założeniu pielgrzymkowym w Ratowie nad Wkrą, praca zbiorowa pod red. nauk. M. Wardzyńskiego, wyd. Neriton-Stowarzyszenie ,,Ratujmy Ratowo”, Warszawa-Ratowo 2020, ISBN 978-83-66018-68-6, s. 13-18. Zał. 3.2.10.

Michał Wardzyński, Malarstwo monumentalne doby nowożytnej na historycznym Mazowszu. Nowe kierunki i perspektywy badań, [w:] Inwentaryzacja i katalog zabytków jako podstawa ochrony i polityki konserwatorskiej. Metody, osiągnięcia, zamierzenia, red. Jakub Lewicki, Warszawa 2020, ISBN 978-83-65533-98-2, s. 115-142. Zał. 3.2.11.

Michał Wardzyński, W blasku (i cieniach) Rzymu i weneckiej laguny. Sanktuarium biskupie w Rokitnie, [w:] Poza Warszawą, t. 3: Architektura i budownictwo Mazowsza XIXVIII wieku, red. nauk. M. Wardzyński, Warszawa 2020, ISBN: 978–83–66605–03–9; ISBN: 978–83–66546–47–9, s. 204–209 (druk luty 2021). Zał. 3.2.12.

Michał Wardzyński, Spod Wrocławia i Gdańska do Płocka i okolic, czyli o Czechach na północnym Mazowszu, [w:] Poza Warszawą, t. 3: Architektura i budownictwo Mazowsza XIXVIII wieku, red. nauk. M. Wardzyński, Warszawa 2020, ISBN: 978–83–66605–03–9; ISBN: 978–83–66546–47–9, s. 246–251 (druk luty 2021). Zał. 3.2.13.

Michał Wardzyński, Krasne – gniazdo rodowe Krasińskich i najcenniejsze mauzoleum magnackie Mazowsza i Niżu Polskiego, ,,Renowacje i Zabytki”, ISSN 1643-2029, 2021, nr 2, s. 114–121, 13 il. Zał. 3.2.14.

Michał Wardzyński, Wokół historycznego Mazowsza – o kulturze artystycznej regionu, cz. 1, ,,Stolica. Warszawski Magazyn Ilustrowany”, ISSN: 0039-1689, nr 2348–2349 (5–6 2021), s. 28–33, 13 il., mapa. Zał. 3.2.15.

Michał Wardzyński, Wokół historycznego Mazowsza – o kulturze artystycznej regionu, cz. 2, ,,Stolica. Warszawski Magazyn Ilustrowany”, ISSN: 0039-1689, nr 2350–2351 (7–8 2021), s. 40–47, 15 il., mapa. Zał. 3.2.16.

Michał Wardzyński, Wokół historycznego Mazowsza – o kulturze artystycznej regionu, cz. 3, ,,Stolica. Warszawski Magazyn Ilustrowany”, ISSN: 0039-1689, nr 2352–2353 (9–10 2021), s. 22-27, 9 il., mapa. Zał. 3.2.17.

Michał Wardzyński, Wokół historycznego Mazowsza – o kulturze artystycznej regionu, cz. 4, ,,Stolica. Warszawski Magazyn Ilustrowany”, ISSN: 0039-1689, nr 2354–2355 (11-12 2021), s. 40-48, 9 il., mapa. Zał. 3.2.18.

Michał Wardzyński, Wokół historycznego Mazowsza – o kulturze artystycznej regionu, cz. 2, ,,Stolica. Warszawski Magazyn Ilustrowany”, ISSN: 0039-1689, nr 2356–2357 (1–10 2022), s. 32-37, 9 il., mapa. Zał. 3.2.19.

Michał Wardzyński, Wokół historycznego Mazowsza – o kulturze artystycznej regionu, cz. 6, ,,Stolica. Warszawski Magazyn Ilustrowany”, ISSN: 0039-1689, nr 2358–2359 (3–5 2022), s. 34-43, 9 il., mapa. Zał. 3.2.20.

Małgorzata Korpała, O potrzebie nowego katalogu malowideł gotyckich w Polsce, Kilka uwag na marginesie wybranych odkryć ostatnich lat [w:] „Średniowieczna architektura sakralna w Polsce w świetle najnowszych badań”, Gniezno 2014, ISBN: 978-83-61391-76-0, s. 413-423 [druk 2016]. Zał. 3.3.1.

Małgorzata Korpała, Malarstwo a architektura. Przegląd nowożytnych wystrojów malarskich w drewnianych kościołach ma Mazowszu [w:] Drewno w architekturze, Materiały z międzynarodowej sesji naukowej, Kraków 18-19 XI 2016, red. Jan Kurek, t.1, ISBN 978-83-7242-907-0, Kraków 2016, s. 219-231. Zał. 3.3.2.

Małgorzata Korpała, Poszukiwanie kryteriów oceny nowoczesnych malowideł ściennych w zabytkowych kościołach w Polsce, Ochrona dziedzictwa kulturowego. Dziedzictwo XX wieku – kryteria wyboru, zasady ochrony, Polski Komitet Narodowy ICOMOS, ISSN 2543-6422, Warszawa 2017, Nr 3, s. 133-146. Zał. 3.3.3.

Małgorzata Korpała, Piękno czy prawda – dylematy zakresu ingerencji na wybranych przykładach konserwacji polichromii ściennych [w:] Piękno w architekturze: tradycja i współczesność. Realizacje, red. Bogusław Szuba, Tomasz Drewniak, ISBN 978-83-65881-06-9, Nysa 2018, s. 249-261. Zał. 3.3.4.

Małgorzata Korpała, Beauty or truth – intervention dilemmas as exemplified, [in] Beauty in architecture. Tradition and contemporary trends. Implementations, ed. Bogusław Szuba, Tomasz Drewniak, ISBN 978-83-65881-07-6, Nysa 2018, s. 235-247. Zał. 3.3.5.

Małgorzata Korpała, Nowe aranżacje wnętrz sakralnych z pierwszej połowy XX wieku na terenie dawnego województwa kieleckiego, [w:] Sztuka w Świętokrzyskiem. Studia z historii kultury i sztuki w XIX i XX wieku, red. Paulina Warzycha, ISBN: 978-83-7133-755-0, Kielce 2019, s. 159-170. Zał. 3.3.6.

Małgorzata Korpała, Katalog zabytków – refleksje konserwatora dzieł sztuki. [w:] Inwentaryzacja i katalog zabytków, jako podstawa ochrony i polityki konserwatorskiej. Metody osiągnięcia, zamierzenia, red. Jakub Lewicki, ISBN: 978-83-65533-98-2, Warszawa 2020 s. 143-163. Zał. 3.3.7.

Małgorzata Korpała, Nietypowe rozwiązania barokowego malarstwa ściennego na wybranych przykładach z terenu Mazowsza, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta, materiały ogólnopolskiej sesji naukowej, Toruń 2020 ISBN: 978-83-231-4423-6. s. 151-166. Zał. 3.3.8.

Małgorzata Korpała, Nowożytne renesansowe polichromie kościołów „grupy pułtuskiej”, Renowacje i Zabytki ISSN: 1643-2029, 2022, nr 2,s. 100-123. Zał. 3.3.9.

Prace w druku

Jakub Lewicki, Konserwacja malowideł ściennych na Mazowszu – osiągnięcia ostatnich lat, [w:] Mazowsze-Warszawa, Warszawa-Mazowsze: z dziejów wzajemnych relacji kulturowo-artystycznych regionu i metropolii, wyk. Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa (w druku)

Konrad Morawski, Michał Wardzyński, Ceroni, Reisner i Mackensen. Sprawy artystyczne w kluczach węgrowskim i sokołowskim Jana Dobrogosta Krasińskiego wg nowo odkrytych źródeł z lat 1700-1720, [w:] Mazowsze-Warszawa, Warszawa-Mazowsze. Z dziejów wzajemnych relacji kulturowo-artystycznych regionu i metropolii, Warszawa, wyd. Mazowiecki Instytut Kultury (w druku).

Michał Wardzyński, Malarstwo monumentalne doby późnego baroku i rokoka z perspektywy Warszawy. Absolwenci Malarni Czechowicza i Smuglewicza a sascy i morawscy konkurenci, [w:] Mazowsze-Warszawa, Warszawa-Mazowsze. Z dziejów wzajemnych relacji kulturowo-artystycznych regionu i metropolii, Warszawa, wyd. Mazowiecki Instytut Kultury (w druku).

Małgorzata Korpała, Nowoczesność w zabytku. Wystroje wnętrz sakralnych w okresie dwudziestolecia międzywojennego, „Projekty dla Niepodległej, Architektura i sztuka w Polsce po roku 1918”, Kraków (w druku).

Małgorzata Korpała, Analiza XVI-wiecznych malowideł ściennych w zespole kościołów tzw. grupy pułtuskiej, [w:] Mazowsze-Warszawa, Warszawa-Mazowsze: z dziejów wzajemnych relacji kulturowo-artystycznych regionu i metropolii, wyk. Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa (w druku)

Małgorzata Korpała, Konserwacja malarstwa ściennego w okresie dwudziestolecia międzywojennego, „Ochrona Zabytków”, ISSN 0029-8247 (w druku).

Jakub Lewicki, Michał Wardzyński,Małgorzata Korpała, Katalog malarstwa średniowiecznego i nowożytnego na Mazowszu, Warszawa, wyd. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków (w druku). (praca jest najważniejszym efektem projektu)

Organizacja konferencji:

Zorganizowano ogólnopolską sesję naukową „Inwentaryzacja i katalog zabytków, jako podstawa ochrony i polityki konserwatorskiej. Metody osiągnięcia, zamierzenia”, 20 IX Warszawa 2016, 5 ośrodków uczestniczących. Materiały z konferencji zostały wydane. Zał.4.1

Wygłoszone referaty:

Jakub Lewicki,I Kongres Miejscowości Historycznych Mazowsza, współorganizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie ,,Ład na Mazowszu” oraz władze samorządowe regionu, Warszawa, 14 września 2018: Zabytki na Mazowszu (m.in. o zabytkach malarstwa nowożytnego na Mazowszu).

Jakub Lewicki, Konserwacja zabytków na Mazowszu wobec nowych wyzwań i zmian teorii konserwatorskiej [w:] Forum Konserwatorskie, Wrocław 23 III 2019.

Jakub Lewicki, Badania i konserwacja malowideł ściennych na Mazowszu i w Warszawie – osiągnięcia ostatnich lat, [w:] Mazowsze-Warszawa, Warszawa-Mazowsze. Z dziejów wzajemnych relacji kulturowo-artystycznych regionu i metropolii, Warszawa 29 X 2019, org. Mazowiecki Instytut Kultury.

Michał Wardzyński,XIV Międzynarodowy Festiwal ks. Macieja Kazimierza Sarbiewskiego „Chrześcijański Horacy z Mazowsza”, Ciechanów, 12 V 2018: Renesansowa polichromia w kościele w Sarbiewie z XVI wieku oraz dekoracje malarskie w kościołach grupy pułtuskiej (grupa pułtuska i malatury mistrzów: Wojciecha, Jana Jantasa, Stanisława Pieczonki z Warszawy i Macieja z Kocka).

Michał Wardzyński,I Kongres Miejscowości Historycznych Mazowsza, współorganizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie ,,Ład na Mazowszu” oraz władze samorządowe regionu, Warszawa, 14 IX 2018: Co to jest historyczna miejscowość, ranga skarbów kulturowych Mazowsza, turystyka kulturowa (m.in. o planowanych szlakach kulturowo-artystycznych na Mazowszu, m.in. Jana Baptysty z Wenecji i malarstwa renesansowego na Mazowszu)

Michał Wardzyński,Stacja PAN w Wiedniu, 18 X 2018: Das Kunstzentrum der Fürsten Sieniawski und Czartoryski in Puławy als Expositur der Kunst der Staaten der Habsburger Monarchie (sprawa dotyczyła m.in. freskantów czynnych w Wilanowie, Warszawie i na Mazowszu: Giuseppe Rossiego i Sebastiana Ecksteina).

Michał Wardzyński, Malarstwo monumentalne doby późnego baroku i rokoka z perspektywy Warszawy. Absolwenci Malarni Czechowicza i Smuglewicza a sascy i morawscy konkurenci, [w:] Mazowsze-Warszawa, Warszawa-Mazowsze. Z dziejów wzajemnych relacji kulturowo-artystycznych regionu i metropolii, Warszawa 29 X 2019, org. Mazowiecki Instytut Kultury.

Michał Wardzyński,Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie, Mazowiecka Akademia Dziedzictwa, Warszawa, Kino Luna, XI 2018: Mazowiecka Akademia Dziedzictwa, czyli o specyfice regionalnej kultury artystycznej Mazowsza (o dekoracjach malarskich doby renesansu i rokoka na Mazowszu).

Michał Wardzyński, Panorama malarstwa monumentalnego, czyli o freskach i polichromiach w rezydencji i kościołów regionu, [w:] Mazowiecka Akademia Dziedzictwa, 12 XI 2019, org. Mazowiecki Instytut Kultury.

Konrad Morawski, Michał Wardzyński, Ceroni, Reisner i Mackensen. Sprawy artystyczne w kluczach węgrowskim i sokołowskim Jana Dobrogosta Krasińskiego wg nowo odkrytych źródeł z lat 1700-1720, [w:] Mazowsze-Warszawa, Warszawa-Mazowsze. Z dziejów wzajemnych relacji kulturowo-artystycznych regionu i metropolii, ogólnopolska konferencja naukowa, Warszawa 29 X 2019, org. Mazowiecki Instytut Kultury.

Małgorzata Korpała,Poszukiwanie kryteriów oceny nowoczesnych malowideł ściennych w zabytkowych kościołach w Polsce, ogólnopolska konferencja: Ochrona dziedzictwa kulturowego. Dziedzictwo XX wieku – kryteria wyboru, zasady ochrony, Warszawa 5-6 XII 2016.

Małgorzata Korpała, Nietypowe rozwiązania barokowego malarstwa ściennego na wybranych przykładach z terenu Mazowsza, ogólnopolska konferencja naukowa „Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta”, Toruń 19-21 X 2017.

Małgorzata Korpała, Nowe aranżacje wnętrz sakralnych z pierwszej połowy XX wieku na terenie dawnego województwa kieleckiego, ogólnopolska konferencja: Sztuka w Świętokrzyskiem w XIX i XX wieku, 23 XI 2017, Kielce.

Małgorzata Korpała, Nowoczesność w zabytku. Wystroje wnętrz sakralnych w okresie dwudziestolecia międzywojennego, „Projekty dla Niepodległej. Architektura i sztuka w Polsce po roku 1918”, Krakowski Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Muzeum Narodowe w Krakowie, ogólnopolska konferencja naukowa, Kraków 19 X 2018.

Małgorzata Korpała, Nowoczesne malarstwo w zabytkach jako manifestacja nowych gustów i przejaw modernizacji, „Niepodległość i nowoczesność”, Oddział Szczeciński Stowarzyszenia Historyków Sztuki, ogólnopolska konferencja naukowa, Szczecin 22-24 XI 2018.

Małgorzata Korpała, Analiza technik malarskich w zespole XVI wiecznych malowideł ściennych tzw. grupy pułtuskiej, [w:] Mazowsze-Warszawa, Warszawa-Mazowsze. Z dziejów wzajemnych relacji kulturowo-artystycznych regionu i metropolii, ogólnopolska konferencja naukowa, Warszawa 29 X 2019, org. Mazowiecki Instytut Kultury.